Raport Roczny za 2013 rok

Pobierz raport
Archiwum ZIP - 5,8MB
     

12. Główne kierunki zmian oraz podstawowe rodzaje ryzyka w działalności Grupy mBanku

12.1. Główne kierunki zmian w obszarze zarządzania ryzykiem

Grupa mBanku zarządza ryzykiem w oparciu o wymagania nadzorcze oraz najlepsze praktyki rynkowe, formułując strategie, polityki oraz wytyczne w zakresie zarządzania ryzykiem.

W Banku, zgodnie ze Strategią Grupy na lata 2012-2016 „Jeden Bank dla Klientów i Pracowników”, zatwierdzoną przez Zarząd Banku i Radę Nadzorczą, przeprowadzono proces modernizacji struktury organizacyjnej obszaru zarządzania ryzykiem w celu odzwierciedlenia podejścia do „myślenia klientem” i zintegrowanej odpowiedzialności za wszystkie rodzaje ryzyka.

Koncepcja zarządzania ryzykiem w Grupie mBanku została oparta na formule trzech linii obrony, odzwierciedlających odpowiednio:

  • Podstawową odpowiedzialność Biznesu za ryzyko - zarządzanie ryzykiem przez operacje Biznesu.
  • Odpowiedzialność obszaru ryzyka – rozumianą jako definiowanie procesów, wsparcie metodologiczne, podejmowanie decyzji biznesowych, a także pomiar, ograniczanie, monitorowanie, raportowanie podejmowanego przez Grupę ryzyka. Omawiana linia obrony zapewnia niezależny nadzór nad „podstawową odpowiedzialnością Banku za ryzyko”.
  • Rolę audytu wewnętrznego – zdefiniowaną jako zapewnienie niezależnej oceny Biznesu oraz ryzyka.

Obszar zarządzania ryzykiem w Banku funkcjonuje w ramach następującej struktury organizacyjnej:

Wiceprezes Zarządu ds. zarządzania ryzykiem (ang. CRO – Chief Risk Officer)

Departament Ryzyka Detalicznego

  • Opracowanie zasad i procesów zarządzania ryzykiem.
  • Akceptacja produktów, z uwzględnieniem ich wpływu na różne typy ryzyka oraz wymogi kapitałowe, regulacyjne i ekonomiczne.
  • Definicja strategii ryzyka kredytowego, w tym polityk raportowania.
  • Definicja procedur i procesów kredytowych.
  • Ustalanie metodyki podejmowania decyzji kredytowych.
  • Ocena ryzyka kredytowego.
  • Decyzje kredytowe dotyczące produktów detalicznych.
  • Administracja portfelem kredytowym.
  • Windykacja i restrukturyzacja oraz metodyka procesu windykacji i restrukturyzacji.
  • Rozwój modeli zdolności do spłaty.
  • Przeprowadzanie analiz portfelowych.
  • Przeciwdziałanie nadużyciom kredytowym oraz kontrola ryzyka operacyjnego w procesie kredytowym.

Departament Oceny Ryzyka Korporacyjnego

  • Tworzenie polityki kredytowej wobec klientów korporacyjnych, krajów i instytucji finansowych.
  • Podejmowanie lub udział w podejmowaniu decyzji kredytowych dotyczących ekspozycji regularnych i nieregularnych, z uwzględnieniem wpływu na ryzyko operacyjne, reputacyjne, płynności oraz na wymogi kapitałowe i zwrot z zaangażowanego kapitału.
  • Analiza, ocena i kontrola ryzyka kredytowego krajów, banków, międzynarodowych instytucji finansowych oraz klientów niefinansowych Banku i spółek Grupy mBanku.
  • Realizacja procesu wczesnego ostrzegania o utracie zdolności kredytowej klientów korporacyjnych (Proces EW), w tym zarządzanie Listą Watch (LW).
  • Kontrola przestrzegania limitów kredytowych na kraje, banki, międzynarodowe instytucje finansowe oraz na klientów niefinansowych Banku i spółek Grupy mBanku.
  • Zarządzanie rezerwami na ryzyko kredytowe Banku.

Departament Procesów Ryzyka Korporacyjnego

  • Zarządzanie korporacyjnym procesem kredytowym.
  • Definiowanie oraz administrowanie instrukcjami oraz procedurami kredytowymi.
  • Rozwój i kontrola modeli scoringowych i ratingowych.
  • Analizy i rekomendacje w odniesieniu do branż (definicja branżowego apetytu na ryzyko).
  • Sporządzanie raportów i zapewnianie sprawozdawczości parametrów ryzyka kredytowego.
  • Zarządzanie i rozwój systemu podejmowania decyzji kredytowych.
  • Wsparcie Biznesu w optymalizacji procesów związanych z obsługą kredytową klientów Banku.
  • Prowadzenie rozliczeń oraz obsługi księgowej niestandardowych kredytów korporacyjnych.

Departament Ryzyka Rynków Finansowych

  • Pomiar, kontrola i monitorowanie ryzyka rynkowego, stopy procentowej księgi bankowej, płynności oraz ryzyka kontrahenta.
  • Metodologie pomiaru ryzyka rynkowego, stopy procentowej księgi bankowej, płynności oraz ryzyka kontrahenta.
  • Metodologia wyceny instrumentów finansowych.
  • Wycena i kontrola transakcji oraz analiza wyniku jednostek front-office.
  • Administracja merytoryczna systemami front-office oraz systemem do pomiaru ryzyka.
  • Kontrola uczestnictwa Banku w ustalaniu jednolitych stawek WIBID/WIBOR.

Departament Zarządzania Zintegrowanym Ryzykiem i Kapitałem

  • Integracja ryzyka i kapitału w ramach procesu ICAAP (ang. Internal Capital Adequacy Assessment Process, czyli procesu oceny adekwatności kapitału wewnętrznego).
  • Kontrola adekwatności kapitałowej oraz planowanie i ograniczanie kapitału na ryzyko.
  • Integracja wyceny ryzyka (kapitał ekonomiczny, rezerwy, testy warunków skrajnych).
  • Integracja niefinansowych rodzajów ryzyka, w tym ryzyka operacyjnego.
  • Ustalanie parametrów modeli ilościowych.
  • Integracja systemu kontroli ryzyka niefinansowego i systemu kontroli wewnętrznej.
  • Kontrola profilu ryzyka w zakresie BION – Badania i Oceny Nadzorczej.

Departament Zarządzania Projektami i Architekturą Ryzyka

  • Zarządzanie portfelem projektów w Obszarze Ryzyka.
  • Centrum kompetencji w obszarze zarządzania procesami Ryzyka.
  • Rozwój i optymalizacja architektury procesów Ryzyka.
  • Zarządzanie aplikacjami IT Ryzyka.
  • Zarządzanie danymi Obszaru Ryzyka i współpraca z Pionem Finansów w zakresie scentralizowanego systemu informacji zarządczej.

 

Departament Ryzyka Oddziałów Zagranicznych Banku (od 01.02.2014)

  • Zarządzanie ryzykiem kredytowym Bankowości Detalicznej, obsługa procesu oceny ryzyka kredytowego i udział w podejmowaniu decyzji kredytowych klientów w oddziałach zagranicznych.
  • Administrowanie i rozliczanie kredytów na rynkach zagranicznych.
  • Obsługa procesu windykacji i sprawowanie kontroli nad ryzykiem operacyjnym w procesie kredytowym dla produktów kredytowych w oddziałach zagranicznych.

 

Obszar odpowiedzialności Ryzyka koncentruje się wokół następujących zagadnień, stanowiących filary wspierające zarządzanie strukturą organizacyjną:

  • Myślenie klientem - zrozumienie potrzeb klientów obszaru ryzyka.
  • Jedno ryzyko - zintegrowane podejście do zarządzania ryzykiem.
  • Ryzyko a stopa zwrotu – wspieranie Biznesu w procesie podejmowania decyzji oraz określanie przez Bank apetytu na ryzyko na bazie długoterminowej relacji ryzyka do stopy zwrotu.

Strategia „Jednego Banku”, która jest obecnie realizowana, została uzupełniona w 2013 roku o dodatkową inicjatywę zatytułowaną „Podejście do zarządzania ryzykiem”, za której realizację odpowiada Obszar Zarządzania Ryzykiem. Zakłada ona szereg projektów, podzielonych na pięć grup tematycznych:

  • Wzmocnienie dialogu biznes-ryzyko.
  • Przegląd definicji apetytu na ryzyko.
  • Usprawnienie procesu kredytowego.
  • Wzmocnienie kompetencji pracowników obszaru ryzyka.
  • Uproszczenie i integracja struktury IT obszaru ryzyka.

W rezultacie dotychczasowych prac realizowanych przez obszar zarządzania ryzykiem w ramach Strategii „Jednego Banku”, z początkiem roku 2014 powołano Forum Ryzyka, na które składają się następujące Komitety stanowiące platformę decyzyjno-komunikacyjną będącą emanacją idei wzmocnienia dialogu biznes-ryzyko:

  • Komitet Ryzyka Bankowości Detalicznej (KRD)
  • Komitet Ryzyka Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej (KRK)
  • Komitet Ryzyka Rynków Finansowych (KRF).